Jumbo heeft een akkoord bereikt met zijn franchisenemers over e-commerce: de komende drie jaar mogen ze de omzet en klantcontacten in hun bezorggebied zelf houden. Ondertussen wil Jumbo wel overstappen naar bezorghubs.
Winkels blijven het gezicht…
Op een Bijzondere Algemene Ledenvergadering is het vandaag tot een overeenkomst gekomen tussen Jumbo en de zelfstandige ondernemers van de keten wat betreft e-commerce. Een nieuwe reeks afspraken is vastgelegd, met ingang vanaf halverwege dit jaar tot 2022. Al verandert er in wezen niet veel: de komende drie jaar gelden als een “transitieperiode” waarin de meeste dingen nog bij het oude blijven.
Er is met name afgesproken dat de winkels de omzet die online wordt gerealiseerd binnen hun bezorggebied zelf mogen houden. Ook blijven de winkels verantwoordelijk voor “de relatie met de online klant”. Afhaalpunten, bij Jumbo Pick Up Points geheten, blijven eveneens in handen van de winkeliers zelf.
Jumbo heeft het over “een gezonde verdeling van baten en lasten”, terwijl “de winkels hét gezicht van de Jumbo omnichannel-strategie zijn en blijven” volgens Carl van Dam, voorzitter van de ondernemersvereniging van de supermarktformule. “We krijgen meer ruimte om onze commerciële rol in de lokale markt te versterken, bijvoorbeeld met kortere bezorgslots om klanten nog beter van dienst te zijn en een uitgebreidere dienstverlening aan zakelijke klanten in de eigen regio”, zegt Van Dam, zonder de nieuwe services weliswaar verder te concretiseren.
… maar bezorghubs nemen over
Toch zijn er grote veranderingen op til: hoewel ze de omzet behouden, moeten de zelfstandige winkeliers de onlinebestellingen wel uit handen geven. Jumbo zegt stevig in te zullen zetten op een slimmere kostenstructuur, maar ook op “slimmere en duurzamere manieren om de boodschappen bij klanten aan het woon- of werkadres te leveren”. Concreet betekent het dat de supermarktgroep afstapt van thuisbezorging via de winkels. In plaats daarvan gaat de formule over op bezorging vanuit gecentraliseerde hubs en E-Fulfilment Centers (EFC).
Dergelijke bezorghubs zijn sinds kort al operationeel in Amsterdam, Den Bosch en Zeeland. In de regio Utrecht opent later dit jaar nog een hub. “Verdere uitbreiding van het aantal hubs en de EFC-capaciteit staat hoog op de agenda”, laat de retailer weten. Door de zeer snelle groei van het onlinekanaal heeft Jumbo immers al capaciteit tekort. Ook zou het systeem handiger zijn in dichtbevolkte stedelijke gebieden.