Walmart zet in de komende tien jaar 8 miljard yuan (bijna exact een miljard euro) opzij om de logistiek van de retailer in China te verbeteren. De Amerikaanse grootgrutter bevestigt daarmee zijn Chinese ambities.
Politiek signaal
Via sociale media maakt Walmart bekend dat het nog eens een miljard euro (of 8 miljard yuan) uittrekt om verder te investeren in de logistiek van de groep in China, althans over de komende tien jaar. Met dat geld wil het bedrijf meer dan tien extra logistieke centra renoveren of nieuw openen, zo bericht Reuters.
De tweet van Walmart komt er niet toevallig nu, net na de ontmoeting tussen Amerikaans president Donald Trump en zijn Chinese tegenhanger Xi Jinping. Daarbij lijkt de Amerikaans-Chinese handelsoorlog momenteel wat te ontdooien.
Ook past de aankondiging in de context van het nieuws dat Carrefour zich terugtrekt uit China. Bij Duitse concurrent Metro wordt ondertussen eveneens aangedrongen op een Chinees vertrek. Het geknipte moment dus voor Walmart om de eigen ambities nog even luidop te bevestigen.
In China zet de Amerikaanse retailreus in op zogeheten ‘cloud stores’, wat lokale ‘dark stores’ of magazijnen voor onlinebestellingen zijn. Deze dienen niet als winkels maar louter als fulfilmentcenters van waaruit de retailer binnen het uur kan leveren. Walmart werkt voor die omnichannelstrategie samen met onlineplatform JD.com, dat een belang van 10% in de Chinese afdeling van de grootgrutter heeft.