Voor het achtste kwartaal op rij rapporteert de Zweedse modeketen H&M een dalend winstcijfer, ondanks mooie omzetgroei. Het management zet dus gedwongen de tering naar de nering: er komen een pak minder nieuwe winkels bij.
Groei in omzet en marktaandeel
Eerst het goede nieuws: H&M verkocht meer producten tegen de volle prijs, moest minder kortingen toestaan en zag zijn marktaandeel stijgen. “Wat aantoont dat consumenten onze collecties smaken, net als de verbeteringen die we aanbrengen aan het assortiment en de klantervaring”, zegt CEO Karl-Johan Persson. “De verkoop groeide flink in de meeste landen. De sterkste groei was er in de Verenigde Staten (+17%), Mexico (+25%), India (+39%), Rusland (+19%) en Polen (+11%) in lokale munt. We groeiden ook in het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar we marktaandeel wonnen ondanks uitdagende omstandigheden.”
H&M klokte zo af op een kwartaalomzet van 57,474 miljard kronen, omgerekend een slordige 5,5 miljard euro en een stijging met 11% (+6% in lokale munt). Ook online zit de verkoop flink in de lift: +27% in Zweedse kroon (of +20% in lokale munt).
45 winkelopeningen minder
Het management bracht echter ook minder goed nieuws: voor het achtste kwartaal op rij moet de Zweedse modeketen H&M een dalend winstcijfer opbiechten. Zo daalde de winst voor belastingen met 1,3% tot 5,93 miljard kronen (550 miljoen euro), terwijl analisten op 6 miljard kronen hadden gerekend. “Om de klanttevredenheid en de omzet te verhogen, heeft de groep zijn transformatie geïntensifieerd, wat een dempend effect heeft op de winstontwikkeling.” In mensentaal: koken kost geld. Tegelijk steeg de voorraad met 4% (in lokale munt): die vertegenwoordigt nu 18,3% van de verkopen over 12 maanden, zo becijferden de analisten van KBC.
Als gevolg stelt H&M zijn vooropgestelde expansieplannen neerwaarts bij: “Voor het volledige jaar 2019 komen er nu netto 130 winkels bij, dat zijn er 45 minder dan eerder gemeld”, klinkt het op het hoofdkwartier.”Het bedrijf wil zich versneld aanpassen aan de veranderende shoppinggewoonten van zijn klanten en heeft daartoe het aantal nieuwe winkels neerwaarts bijgesteld, ten voordele van nog meer investeringen online.” H&M kondigt zo de opening van webshops aan in Thailand, Indonesië en Egypte in de tweede helft van het jaar. Tegelijk gaat de groep samenwerken met internetplatformen als het Chinese Tmall en het Indiase Myntra.