Voedingsreus Nestlé gaat dan toch overstag en gaat de Nutri-Score op zijn producten weergeven. Lange tijd waren de Zwitsers nochtans tegen en ontwikkelden zelfs een eigen ‘Evolved Nutrition Label’, maar dat kreeg erg veel weerstand.
Krijgt Nesquik een A?
Nestlé gaat de Nutri-Score weergeven op al zijn producten die in Europa worden verkocht: bekende merken als Buitoni, KitKat of Nesquik gaan dus over twee jaar tonen hoe gezond ze al dan niet zijn. In landen waar de Nutri-Score al in voege is, zoals België en Frankrijk, zou dat zelfs al veel sneller zijn.
De CEO van Nestlé Frankrijk, Pierre-Alexandre Teulié, geeft wel toe dat het “niet mogelijk gaat zijn om voor elk product een A-label te behalen”, maar zegt alleszins “als doel te hebben om in elke categorie de beste te zijn, en dat doel zeker haalbaar te vinden.”
Beste systeem
De Nutri-Score telt allerlei plus- en minpunten van voedingsproducten samen tot een totaalscore: donkergroen (met de letter A) betekent dat het product de beste voedingswaarden heeft en te verkiezen is, rood (“E”) staat voor de slechte voedingswaarde en betekent “te beperken”. Het systeem werd ontwikkeld in Frankrijk, maar is aan een flinke opmars bezig omdat het heel duidelijk is en volgens studies ook meer dan andere labels mensen gezonder doet eten.
Samen met enkele andere grootheden in de voedingsindustrie (Coca-Cola, Mars, Mondelez, PepsiCo en Unilever) ontwikkelde Nestlé eerst een eigen voedingslabel, maar dat bleek voor veel producten te laks. Mars stapte al in maart 2018 op uit het initiatief, de anderen zetten er in november 2018 een punt achter.