Is de Amazon-marktplaats in Duitsland goed voor 10 miljard euro? De platformverkoper zou (per ongeluk) zijn Duitse handelsomzet hebben verraden, maar het bedrijf ontkent de cijfers.
“Zeven keer meer omzet in de VS”
Uit een gelekte mail blijkt Amazon 10,2 miljard euro bruto-omzet (GMV) te halen op de Duitse markt. Dat becijferde de blog Wortfilter aan de hand van een reclamemailing, gericht aan handelspartners van het bedrijf in Duitsland. In de mail voor verkopers op het Duitse Amazon-platform spoort de onlineretailer aanbieders aan om ook in de VS producten te verkopen, maar daarin verraadt het (onbedoeld) ook de regionale omzetcijfers.
Amazon is wereldwijd de grootste marktplaats, zo staat te lezen in de mail, en 50% van alle omzet wordt op het Amerikaanse .com-domein behaald. Daarmee is de marktplaats in de VS groter dan “alle Europese marktplaatsen samen”. Een interessante onthulling, maar er volgen nog meer details: “Op Amazon.com wordt zeven keer meer omzet gegenereerd dan op Amazon.de”, zo klinkt het. En dat terwijl er “slechts half zoveel handelaars” op het Amerikaanse platform actief zijn.
10,2 miljard euro in Duitsland
Aangezien de volledige marktplaatsomzet (uitgedrukt in ‘Gross Merchandise Volume’, wat de bruto-omzet van alle verkopen inhoudt) van Amazon wel bekend is, kan zo ook de Duitse omzet worden afgeleid. Jeff Bezos liet aandeelhouders immers recent weten dat de wereldwijde omzet vorig jaar neerkwam op 277 miljard dollar, waarvan 160 miljard dollar van platformverkopen kwam.
Handelaars verkopen op Amazon.de voor 11,42 miljard dollar aan producten, luidt de rekensom dus, ofwel zo’n 10,2 miljard euro. Zonder retours en annuleringen zou de netto-omzet dan op 8,57 miljard euro uitkomen. Het betekent dat Amazon.de bijna een derde van de volledige Duitse e-commercemarkt voor eigen rekening zou nemen en haast dubbel zo groot is als Zalando, met 6,6 miljard euro GMV de grootste ‘inheemse’ Duitse webverkoper.
“Verkeerde cijfers” in eigen marketing
Omdat het in de hevige concurrentiestrijd tussen de verschillende platformen taboe is om in de kaarten te laten kijken, ontkent Amazon de gelekte cijfers nu formeel. In een reactie laat de Amerikaanse retailreus weten dat de medewerker die de mail heeft uitgestuurd zich op verkeerde cijfers heeft gebaseerd, die “niks met de verkopen van derde partijen bij Amazon te maken hebben.”
Het genoemde getal is dus “geenszins juist” en het is “verkeerd om aan te nemen dat de cijfers iets over het zakencijfer van Amazon in Duitsland of wereldwijd zeggen”, aldus een woordvoerster. Niet dat het de situatie echter zoveel beter maakt, want als de cijfers in de marketingmail onjuist zijn, betekent het dat Amazon zijn eigen handelaars probeert te verleiden – of misleiden – met incorrecte informatie?