Met de opening van een compacte stadswinkel volgens nieuw concept in Leuven maakt Blokker duidelijk dat het in België blijft en een eigen positionering zoekt. Winkelsluitingen staan niet op de planning, benadrukt algemeen directeur Geert Kampschoër.
Eigen inkooporganisatie
“Blokker bestaat al meer dan honderd jaar en is al meer dan veertig jaar aanwezig in België. Wij hebben begin dit jaar samen met de aandeelhouder besloten dat Blokker een eigen koers gaat varen, een eigen verantwoordelijkheid kan nemen, zodat we passen in deze markt. Blokker blijft in België. De organisatie krijgt de tijd en de middelen om haar weg te zoeken”, zegt Kampschoër aan RetailDetail. “Het zal niet evident zijn,” geeft hij toe, “maar we hebben een route gekozen en teams aangetrokken om er daadwerkelijk invulling aan te geven.”
De retailer kiest voor een eigen positionering waarbij de focus ligt op de categorieën koken en bakken, eten en tafelen, wonen en decoratie. Categorieën als schoonmaak en elektro verdwijnen niet, maar krijgen een ondersteunende rol. Ook wil Blokker meer maatschappelijk geëngageerd in de buurt zitten: “Dichter bij onze klanten, relevanter voor onze doelgroep.”
Dat brengt met zich mee dat het bedrijf in België een eigen inkooporganisatie heeft opgezet om een assortiment samen te stellen dat past bij de Belgische consument. Nederland blijft de grote inkooppartner, België krijgt echter meer keuzevrijheid en zal ook zelf een deel van het gamma inkopen. “Blokker is in Nederland echt een huishoud- en elektromerk. In België zat Blokker van bij het begin veel meer in wonen en decoratie, meer in het prettige en aangename leven in huis. Dat zat gewoon in de persoon Ab Blokker, die Blokker in België opstartte. Daar willen we op voortbouwen om letterlijk onze eigen koers te vinden.”
Evaluatie in oktober
Blokker heeft momenteel 128 winkels in België en dat blijft ook zo, want de retailer wil een zekere schaal behouden op de markt. Sluitingen staan dan ook niet op de planning, wel worden enkele winkels mogelijk aangepast of verplaatst. Met de zopas geopende testwinkel in de Diestsestraat in Leuven (een project van winkelbouwer Stamhuis) speelt Blokker in op de toenemende verstedelijking. Het is met 180 m² de kleinste Blokker van het land. De winkel oogt helder en wit, maakt scherpe assortimentskeuzes en zet sterk in op beleving en service. Of die insteek snel in de andere Blokkerwinkels zichtbaar wordt, zal afhangen van de resultaten.
“Dit is een ‘pilotstore’. We gaan kijken of onze verwachting ook daadwerkelijk wordt beantwoord. We zullen toetsen hoe klanten omgaan met deze winkel, en welk koopgedrag daar ontstaat. Als dat goed uitpakt, na een evaluatie in oktober, november, is dat voor ons het teken om dit door te zetten en op andere grootstedelijke plekken meer van deze winkels te realiseren. Anderzijds kunnen we het concept dan ook gaan toepassen in onze andere Blokkerwinkels, ook in wijk- en dorpslocaties en langs de baan.”
Een interview met Geert Kampschoër zie je ook in het volgende RetailDetail Journaal.