Hoewel winkeldiefstal in de meeste Europese landen vorig jaar status quo bleef, nam het fenomeen in ons land opnieuw toe. Belgische retailers hebben vorig jaar 900 miljoen verloren door diefstallen, hun Nederlandse confraters zelfs 1,8 miljard.
Supermarkten grootste slachtoffers
De Belgische retailers verloren vorig jaar 1,9% van hun omzet, omgerekend 900 miljoen euro, door winkeldiefstallen. Dat blijkt uit “Retail Security in Europe”, een studie in elf Europese landen waarover De Morgen en Het Laatste Nieuws vandaag berichten. Niet alle retailers hebben even veel last van winkelcriminaliteit: supermarkten lijden de grootste verliezen (2,4% van de jaaromzet, goed voor 420 miljoen euro). Er wordt vooral alcohol gestolen en daarna vlees, vis en kaas. Cosmetica staat op plaats drie, gevolgd door chocolade en snoep. In winkelcentra wordt voor 51 miljoen euro gestolen en in kledingwinkels voor 50 miljoen.
“Retailers investeerden vorig jaar 400 miljoen om winkelcriminaliteit te bestrijden”, zegt Dominique Reumers van Checkpoint Systems, dat de studie uitvoerde. “Opgeteld bij die 900 miljoen kom je aan 1,3 miljard euro. Dat bedrag wordt doorgerekend aan de klant. Elke Belg betaalt 119 euro om de kosten van gestolen goederen te compenseren.”
Met een verlies van 1,9% aan jaaromzet moet ons land in West-Europa enkel Spanje laten voorgaan. Daar verliezen retailers 2% van hun jaaromzet door winkelcriminaliteit. Nederland deelt de tweede plaats met ons land. Onze Noorderburen zagen vorig jaar liefst 1,8 miljard euro ‘verdwijnen’ (wat de gemiddelde Nederlander 139 euro per jaar kost). Frankrijk (1,7%) en het Verenigd Koninkrijk (1,1%) scoren beter.