Antwerpen krijgt er binnenkort een hippe conceptwinkel bij: op 22 juni openen de vrouwen achter Les ReBelles D’Anvers de duurzame testwinkel Edo. Die zal kleding en interieurartikelen aanbieden volgens een “collaboratief retailsysteem”.
Vijftien lokale starters
Dat wil zeggen dat de merken die meedoen aan het Edo-collectief ook zelf in de winkel zullen staan om de verkoop te sturen. Het collectief bestaat, naast de ‘rebelles’ Veerle Spaepen, Lien De Grom en Emelie Vervecken, 25 startende lokale labels. Die krijgen ondersteuning van de drie dames, onder andere om kennis uit te wisselen en de verkoop mee te organiseren, zegt Spaepen tegen onze redactie. Het is wel de bedoeling dat de deelnemende merken op termijn een zelfsturende groep worden, klinkt het nog.
De winkel komt er aan de Lange Koepoortstraat, tussen de kathedraal en het MAS, en moet een jaar lang open blijven. Het collectief wil er duurzaamheid uitdragen: niet alleen moeten alle deelnemende labels een filosofie van “circulair, slow of sociaal” aanhangen, bovendien willen ze als collectief bijvoorbeeld samen duurzame verpakkingen ontwikkelen. Gedurende een jaar zullen er regelmatig workshops en andere evenementen plaatsvinden. De ReBelles willen ook inzetten op beleving: daarom komt er in Edo ook een koffiebar.
De winkel in de Lange Koepoortstraat zal slechts een jaar open zijn, maar als het initiatief succesvol blijkt zal het worden verdergezet in een ander pand. Met 25 deelnemende labels (waaronder 3D-geprinte zonnebrillen, circulaire jeans, een ecolifestyle blogger, experimentele kimono’s, interieurobjecten uit gipsafval of veganistische schoonheidsproducten) is de start alvast heel hoopgevend.
Drie jaar geleden lanceerden de drie dames Les ReBelles d’Anvers, een soort “kledingbibliotheek” waar abonnees gedurende drie maanden kleren konden huren. Na elke uitleenbeurt werden de kleren grondig gewassen, nadien kwamen ze terecht in tweedehandswinkels. Dat was een leerzaam proces, meent Spaepen: “We leerden ook veel van de designers die bij ons waren aangesloten, vooral dat het moeilijk is om op de markt terecht te komen nadat iemand een kledinglijn heeft opgezet. We merkten dat onze passie ook meer ligt bij het ondersteunen van labels”, tekende GVA nog op.