Toch goed nieuws na het verlies van boegbeeld Karl Lagerfeld: Chanel heeft vorig jaar sterk gepresteerd. Het modehuis flirt met de kaap van tien miljard euro omzet, 12,5% meer dan het jaar ervoor.
Stevig tussen Vuitton en Gucci in
Het Franse mode-icoon wist de omzet vorig jaar op te krikken tot 9,88 miljard euro. Dat maakt de groep het tweede grootste luxemerk ter wereld, netjes tussen Louis Vuitton en Gucci in. De nettowinst kwam in 2018 neer op 1,9 miljard euro, goed voor een stijging van 16%. De brutowinst ging met 8% omhoog en klokte zo af op 2,6 miljard euro.
Met een omzet van 4,2 miljard euro – 19,9% meer dan een jaar eerder – is Zuidoost-Azië de grootste markt voor het luxelabel, gevolgd door 3,8 miljard euro (7,8% meer) in Europa en 1,8 miljard euro in Amerika (plus 7,4%).
De resultaten zijn een mooi eerbetoon aan Karl Lagerfeld, de begin dit jaar overleden artistiek directeur van Chanel. Uit de cijfers, die het modehuis pas sinds vorig jaar bekendmaakt, blijkt dat de beroemde ontwerper een financieel gezond bedrijf achterlaat.
Investeringen in de lange termijn
Dat Chanel plannen zou hebben om zich te laten overnemen of naar de beurs te trekken, wordt door financieel directeur Philippe Blondiaux stellig ontkend. De topman beklemtoont net dat de groep investeert in de lange termijn, met meer dan een miljard dollar aan investeringen vorig jaar, ofwel dubbel zoveel als een jaar eerder.
Het modehuis werkt verder aan de consolidatie van de waardeketen, digitale transformatie en zowel sociale als ecologische engagementen, laat Blondiaux weten. Vooral is het nu echter aan Virginie Viard, na dertig jaar lang de rechterhand van Lagerfeld te zijn geweest nu zelf de nieuwe artistiek directeur, om zich waar te maken. In mei is haar eerste solocollectie gelanceerd.