Om kosten te besparen wil de Duitse e-tailer Zalando de vele retourzendingen niet langer zelf verwerken, maar de afhandeling uitbesteden aan gespecialiseerde dienstverleners.
Besparingen
De Duitse webwinkel zal in de toekomst de retouren van zijn klanten niet langer zelf in ontvangst nemen, maar ze uitbesteden aan derden. Het is nog niet bekend welke partij de taken zal overnemen. Door de maatregel zouden zo’n 570 medewerkers in Erfurt, Lahr en Mönchengladbach in andere afdelingen tewerkgesteld worden. Retouren vormen een grote kostenpost voor een bedrijf als Zalando: experts schatten dat ongeveer één pakje op de twee wordt teruggestuurd. Het uitbesteden is dan ook in de eerste plaats een besparingsmaatregel.
Lange tijd waren gratis verzendingen én retours het handelsmerk van Zalando, maar het laatste jaar is daar verandering in gekomen. In verschillende landen introduceerde de online modewinkel verzendkosten voor kleine bestellingen. Het bedrijf lanceerde ook Zalando Plus, een voordeelformule voor betalende leden.