Er is nogal wat ophef ontstaan over de nieuwe paspoppen die Nike gebruikt in zijn Londense winkel. Die zouden te dik zijn en niet bij een sportmerk passen, vinden criticasters.
Aangepast aan het straatbeeld
In Londen heeft Nike zijn graatmagere paspoppen ingeruild voor een reeks meer realistische poppen in alle vormen en maten. Plussize modellen zijn steeds meer de norm, maar in de winkels geven toch vooral paspoppen die het slanke schoonheidsideaal benaderen de toon aan, zeker bij sportmerken. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Nike met zijn actie zowel lof als kritiek oogst.
Tegenstanders vinden dat dergelijke paspoppen niet bij een sportmerk passen, omdat de poppen er niet sportief of atletisch uitzien. Anderen bejubelen Nike omdat het merk zo een statement maakt en het traditionele schoonheidsideaal in vraag stelt. Woordvoerster Sarah Hannah reageerde door te stellen dat Nike er voor iedereen is: “De opnieuw ontworpen winkel is een demonstratie van onze toewijding om de vrouwelijke atleet te inspireren en te dienen.”