Alleen door een faillissement kan Hudson’s Bay in Nederland van zijn te dure en erg langlopende huurcontracten af geraken, maar sowieso lijken de overlevingskansen van de warenhuisketen miniem.
Nederland niet gehecht aan Hudson’s Bay
Nu Hudson’s Bay al zijn Europese activiteiten (behalve de Nederlandse) van de hand doet, rijzen nog meer vragen over hoe de toekomst van de warenhuisketen er in Nederland uitziet. De winkels zijn verlieslatend en retailexperts vrezen dat een faillissement de enige uitweg is, meldt het Financieele Dagblad.
Nederlanders zouden de keten immers niet eens missen, moest ze verdwijnen, zo bleek uit een bevraging van Q&A. Het adviesbureau meent dat het “heel moeizaam zal zijn om te overleven”, aldus topman Frank Quix. De initiële luxueuze positionering van de formule zou Hudson’s Bay de das om hebben gedaan. Vandaag telt de keten vijftien winkels in Nederland, ondanks oorspronkelijke plannen om er zestig te openen. Ook zou de ambitie om een miljard euro omzet te draaien, nog veraf zijn.
Vast aan lange huurtermijnen
Toch zit de keten behoorlijk vast, klinkt het in het FD: Hudson’s Bay zou met de eigenaren van de winkelpanden zijn overeengekomen dat zij de verbouwingskosten zouden dragen, in ruil voor zeer langlopende huurcontracten. Een faillissement is de enige manier om daar onderuit te komen, meent retailadviseur Paul Moers in de krant.
Vanuit vastgoedhoek zou alvast worden gezocht naar nieuwe invullingen voor de panden. Gezien de grote oppervlaktes, is het waarschijnlijk dat de winkeleigenaren bij een eventueel omvallen van Hudson’s Bay voor een “gemengde invulling” wordt geopteerd, met zowel winkels als kantoren, woningen en horeca, denkt men bij JLL.