Uit een studie van Comeos blijkt dat we steeds meer bereid voedsel kopen, en ook de manier waarop we voedsel kopen is veranderd. In totaal is de sector ‘convenience’ in voedsel goed voor driekwart van de totale omzet.
Steeds meer gemakzucht
De totale voedingsmarkt in Belgie is goed voor 34,5 miljard euro per jaar. Ruim 25 miljard euro daarvan wordt besteed aan ‘convenience’ of gemak, maaltijden die we meteen consumeren (op restaurant, in een snackbar of onderweg), bereide maaltijden (bijvoorbeeld diepvriespizza) of eten dat we dezelfde dag nog klaarmaken. “We gaan minder en minder naar de supermarkt om de kar vol te gooien,” zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. “Dat zie je vooral in de grotere steden. Daar hebben mensen ook gewoon minder plaats om eten te stockeren, ze geraken moeilijker met de auto tot bij een winkel en ze hebben niet veel tijd om te koken.”
Uit het onderzoek (dat in opdracht van Comeos werd gevoerd) blijkt verder dat maaltijdboxen aan een geweldige opmars bezig zijn. Voor 2019 wordt deze markt in België geschat op ongeveer 88,6 miljoen euro. Dat lijkt weinig vergeleken met het totaal van 25,2 miljard dat aan gemaksvoedsel werd uitgegeven, maar het komt wel overeen met 2,8 miljoen dozen! Vooral bij de hogere sociale klassen zijn de maaltijdboxen erg populair.
Een andere vaststelling is dat de klassieke voedseldistributieketens de verandering in consumptiegewoonten tijdig hebben opgemerkt en zich goed hebben aangepast. “43% van de uitgaven voor convenience gebeurt in de grote ketens en in het segment van de thuislevering loopt dat aandeel op tot 58%. De toekomst van de ketens is dus niet zorgwekkend”, besluit Michel.