Gap heeft (alweer) een zeer moeilijk kwartaal achter de rug met tegenvallende verkopen. Het Amerikaanse kledingconcern blijft wel bij zijn voornemen om het bedrijf op te splitsen in twee afzonderlijke ondernemingen.
Dalende verkopen
De totale omzet in het eerste kwartaal (dat eindigde op 4 mei) bedroeg 3,7 miljard dollar (3,3 miljard euro): dat is een daling met 2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Het merk Old Navy hield nog redelijk stand (-1%), maar Banana Republic (-3%) en vooral Gap zelf (-10%) moesten een forse tik incasseren. Ondanks de lagere omzet ging het bedrijfsresultaat (ebit) erop vooruit en steeg naar 316 miljoen dollar (281 miljoen euro).
Eerder dit jaar kondigde Gap al aan dat het een heleboel winkels zou sluiten. Ook presenteerde men een plan waarbij Old Navy een onafhankelijk, beursgenoteerd bedrijf zou worden, terwijl de overige merken samen zouden verdergaan. In een persbericht laat CEO Art Peck weten “helemaal niet tevreden” te zijn met de resultaten. Gap heeft wel nog steeds het “volste vertrouwen” in de afsplitsing van Old Navy en focust zich op winstgevende groei voor beide bedrijven op lange termijn.