Kazidomi, het Belgische online platform voor gezonde en biologische producten, plant dit jaar zijn omzet te verdrievoudigen. De webshop focust nu met zijn abonnementen op België, Frankrijk, Nederland en Zwitserland.
Op weg naar 15.000 abonnees
De start-up realiseerde in 2018 een omzet van 1,4 miljoen euro, maar dat moet dit jaar al meer dan vier miljoen euro worden en in 2020 zo’n tien miljoen. De Franse markt vertegenwoordigt 65% van de omzet, België 30% en Nederland 3%. Ook in Zwitserland, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk heeft Kazidomi klanten. “Vandaag zijn naast België en Frankrijk, Nederland en Zwitserland onze prioriteit. We beginnen ook naar de Scandinavische landen te kijken”, zeggen oprichters Emna Everard en Alain Etienne aan la Libre Belgique.
De internationale doorbraak voor het platform kwam er na de introductie van een abonnementssysteem dat recht geeft op kortingen van 20 tot 50% op alle aankopen. “Voor de introductie van het abonnement bedroeg de gemiddelde besteding 50 euro. Nu is dat 85 euro, met een aankoopfrequentie die bijna verdubbeld is.” Het aantal abonnees groeide van 1.200 midden 2018 tot 10.000 momenteel. Voor het einde van dit jaar moeten dat er 15.000 worden. Vrouwen tussen 25 en 35 jaar vormen de belangrijkste doelgroep.
Ook het aanbod breidt uit, van 2.500 referenties op dit moment naar 3.500 tegen het einde van het jaar. Vaak komen nieuwe producten in het assortiment op vraag van klanten. Bij de start lag de nadruk op gezonde en biologische voedings- en verzorgingsproducten. Gauw werd ook duurzaamheid een belangrijke factor. Nu vind je in de webshop bijvoorbeeld roestvrijstalen rietjes, herbruikbare koffiefilters of bamboe oorstaafjes. De belangrijkste troef van Kazidomi is gemak, denken de ondernemers: bewuste klanten vinden alles wat ze nodig hebben terug op één plek, en kunnen hun boodschappen tegen een aantrekkelijke korting aan huis laten leveren.