Vanaf deze zomer zullen shoppers in de rekken bij Lidl in België enkel nog weidemelk aantreffen, melk dus van koeien die minstens 120 dagen per jaar gedurende minimaal 6 uur per dag buiten grazen.
Belgische primeur
Voor vijftien producten schakelt Lidl over op duurzame weidemelk, van koeien die tussen 15 april en 1 november buiten lopen en enkel op stal staan als het te koud of te nat is. Het gaat onder meer om de klassieke volle, halfvolle en magere melk, chocomelk en rode vruchtendrink. “De omschakeling van stalmelk naar weidemelk zal in de komende maanden gebeuren”, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt. De volledige keten wordt door een onafhankelijke, geaccrediteerde instelling gecontroleerd. Lidl verkoopt jaarlijks 52,4 miljoen liter melk en is de eerste Belgische retailer die deze stap zet.
“Sinds 2011 zetten wij volop in op duurzame voedingswaren. De Belgische consument apprecieert dit. We kiezen er voor om telkens een volledige categorie te verduurzamen. Zo is al onze verse vis al 100% duurzaam (ASC of MSC) en draagt ons Belgisch varkensvlees het ‘1 ster beter leven’-label. De omschakeling naar 100% Belgische weidemelk zal onze omzet van producten die aandacht hebben voor dierenwelzijn in een klap doen stijgen met 28% procent”, aldus nog Colbrandt, die benadrukt dat het gaat om Belgische melk en dat er geen impact zal zijn op de verkoopprijs.