VF Corporation (het moederbedrijf van bekende merken als The North Face, Timberland en Vans) heeft een sterk jaar achter de rug. Het bedrijf ziet ook de toekomst rooskleurig in.
China sterkste groeier
Het voorbije boekjaar (dat eindigde op 31 maart) steeg de omzet met 12% tot 13,8 miljard dollar (12,5 miljard euro). Het segment ‘Active’ (waartoe onder meer het merk Vans behoort) steeg met 16% en het segment ‘Outdoor’ (met onder andere The North Face) met 9%. De merken van het Amerikaanse concern groeien zowat overal, maar China springt er toch uit: het voorbije jaar ging de omzet er 22% hoger. De gemiddelde toename buiten de VS bedroeg zo’n 10%.
Het bedrijfsresultaat van VF Corporation steeg het voorbije jaar met 10% tot 1,67 miljard dollar (1,5 miljard euro). De nettowinst steeg fors en lag 91% hoger dan een jaar geleden.
Voor het komende jaar verwacht het concern een groei van 5 tot 6%. Het rekent daarvoor vooral op Azië, waar het een omzetstijging van 10 tot 12% voorziet. In Europa houdt VF het op een eerder bescheiden groei van 1 tot 3%.