De Amerikaanse modeketen Urban Outfitters lanceert een verhuurdienst voor damesmode onder de naam Nuuly. Met uitleendiensten spelen wel meer merken in op veranderend consumentengedrag.
Zes stuks per maand
Voor een maandelijkse bijdrage van 88 dollar (80 euro) kunnen klanten van Nuuly elke maand zes kledingstukken huren. Daarbij gaat het zowel om stukken onder het huismerk van de retailer als om items van externe merken als Reebok, Gal Meets Glam of Fila. De kledij wordt aan huis geleverd met een vooraf gefrankeerde retourverpakking erbij. Teruggestuurde kleding wordt gereinigd en verder verhuurd aan andere klanten.
Urban Outfitters zal Nuuly als een apart merk in de markt zetten, aanvankelijk enkel in de Verenigde Staten. De leiding is in handen van ‘chief digital officer’ David Hayne: “We denken zeker niet dat de klanten gewoonweg zullen stoppen met kopen“, vertelt die aan The Wall Street Journal: “Aankopen zijn zinvol voor stukken waarvan je weet dat je ze vaak gaat dragen; huren is zinvol voor items die je wel eens wil proberen.” Hij verwacht het eerste jaar een omzet van 50 miljoen dollar te realiseren.
Kledingverhuur is een model waar wel meer modeketens naar kijken: mode verandert immers snel en veel consumenten willen een bepaalde outfit liefst slechts één keer dragen. Tegelijk hebben mensen een groeiende afkeer van het idee ‘wegwerpkledij’ en zijn ze niet bereid hun kledingbudget te laten exploderen. Rent the Runway is in dit segment een trendsetter en ook American Eagle heeft sinds enkele maanden een vergelijkbaar programma, Style Drop genaamd. Dichter bij huis is er het ‘lease a jeans’ programma van Mud Jeans.