45% meer verkocht
Asos verkocht het voorbije kwartaal (afgesloten eind mei) bijna de helft meer dan in dezelfde drie maanden een jaar eerder. De totale omzet klokte 45% hoger af op 194 miljoen pond (ca. 228,40 miljoen euro).
Het sterkst groeide Asos in de Verenigde Staten, waar de omzet er liefst 59% op vooruit ging. Daardoor klokte de internationale verkoop af op 129 miljoen pond (ca. 151,87 miljoen euro), 48% meer dan het jaar voordien. Maar ook op zijn Britse thuismarkt – waar veel modeketens zwarte sneeuw zien door de crisis – deed de online moderetailer er 39% bij tot 64,3 miljoen pond (ca. 75,35 miljoen euro).
“Met dank aan een grotere focus op onze thuismarkt, prijsverlagingen en meer digitale marketing“, aldus CEO Nick Robertson. Opvallend: landen waar de groep een “in-country team” heeft uitgerold – zoals de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Australië – zetten zeer sterke cijfers neer.
Testverkoop Primark succes
Sinds begin deze maand is Asos ook gestart met de verkoop van Primark-stukken. Met succes, zo blijkt, want in de marge van de kwartaalresultaten was te horen dat Asos het aantal Primark-referenties in zijn winkelaanbod gaat verdubbelen van ongeveer 70 naar 140.
Concrete verkoopcijfers wou Nick Robertson niet geven, maar hij noemde Primark wel “een knap product, zeer scherp geprijsd en onze klanten zijn er dol op. Als je dit allemaal bij elkaar optelt, kan je makkelijk afleiden dat Primark vlot verkoopt“.
Al voegde hij er wel meteen aan toe dat de samenwerking met Primark nog altijd een “test gedurende een beperkte periode” is en dat het maar “een fractie van de circa 60.000 referenties op de Asos-site” betreft.