Op plaatsen waar Picnic minstens een jaar actief is, verliest Albert Heijn snel terrein ten opzichte van de online supermarkt. Wel doet die de online koek groeien, ten nadele van offline retailers.
Marktleider
Picnic verovert zeer snel marktaandeel op de plaatsen waar het zijn intrede doet, volgens een onderzoek van Gfk in opdracht van Distrifood. In het eerste kwartaal van 2018 haalde de nieuwkomer 33% van de online bestedingen voor boodschappen binnen op de plaatsen waar die al levert. Een jaar later is dat aandeel zelfs al opgelopen tot 52,7%. In dezelfde periode daalde het aandeel van Albert Heijn van 44,2% naar 30,7%. In heel Nederland is Albert Heijn wellicht nog steeds marktleider, omdat Picnic nog steeds een vrij beperkt afzetgebied heeft.
Uit dat onderzoek blijkt trouwens ook dat op die plaatsen waar Picnic verschijnt, ook meer mensen hun boodschappen online bestellen. De verschuivingen in de marktaandelen betekenen dan ook niet noodzakelijk dat de online omzet bij Albert Heijn daalt, stelt Joop Holla van GfK. “De hele markt voor online groeit hard. Landelijk is het 4,5%, maar in de 29 onderzochte marktgebieden was het begin 2018 al 6% en nu al 8%. De hele taart is groter geworden.”