Het Brussels Gewest wil de Gulden Vlieslaan en Waterloolaan volledig heraanleggen. In de plannen voor de prestigieuze zone is er meer ruimte voor groen, staat de zwakke weggebruiker centraal en moet de auto wijken.
Stadspromenade
Met het project wil Brussel de openbare ruimte, die vooral op maat van de auto is ingericht, herontwikkelen tot een groene stadsboulevard. “De Gulden Vlieslaan en de Waterloolaan zijn een symbool van luxe en prestige in onze hoofdstad, maar zien er vandaag meer uit als een autosnelweg en een openluchtparking dan als een promenade met luxewinkels waar bezoekers kunnen flaneren en ontspannen”, zegt Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet.
In de plannen staat de zwakke weggebruiker centraal: er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers krijgen een afgescheiden tweerichtingsfietspad. De bestaande bomenrij blijft en er komen zelfs 38 nieuwe bomen bij. Verder voorzien de plannen grote ronde en rechthoekige banken met plantenbakken en struiken op de esplanade en langs de promenade.
Gescheiden verkeer
De nieuwe inrichting wil ook het transitverkeer en het lokale of bestemmingsverkeer scheiden: het transitverkeer zal aangemoedigd worden om in de tunnels te blijven. Bovengronds blijven slechts 15 parkeerplaatsen behouden, nu zijn er dat nog 380. “Er zijn 1500 plaatsen beschikbaar in ondergrondse parkings in de zone, en vlak buiten de zone zijn er nog heel wat”, verdedigt Smet die beslissing.
Voor de detailzaken komt er een leverzone met camera’s en paaltjes. Het hele project is begroot op 10 miljoen euro uit. Als alles volgens plan verloopt, zouden de werken over anderhalf jaar kunnen starten.