In Brussel gaat een experiment van start om meer leveringen met de fiets te doen: bpost, Delhaize, Multipharma en thuiszorgdienst CSD laten in de hoofdstad twee jaar lang leveren door fietskoeriers, die worden uitgerust met heuse aanhangwagens.
“Fietsen is de toekomst van leveringen”
De ‘last mile’ blijft een heikel punt in de logistieke keten, zowel als het gaat over de kostprijs als de milieu-impact. Vandaag zou vrachtvervoer verantwoordelijk zijn voor 25% van de CO2-uitstoot en 33% van de fijnstofuitstoot van het autoverkeer in Brussel, terwijl overschakelen op leveringen met de fiets op lange termijn 66.000 ton CO2-uitstoot per jaar zou kunnen vermijden – ofwel een vermindering van 2% van de huidige totale uitstoot van het Gewest.
De Brusselse coöperatieve vennootschap Urbike test daarom de komende twee jaar of leveringen in de binnenstad in de toekomst niet beter met de fiets kunnen. De Vrije Universiteit Brussel zal concreet de resultaten meten. Voor het project, dat BCklet is gedoopt, rust Urbike fietskoeriers uit met aanhangwagens die een palet of een container – afkomstig van een vrachtwagen, boot of trein – meteen kunnen oppikken en elders in de stad afleveren. “Met een capaciteit gaande tot 1,5 m³ en 200 kg goederen is deze oplossing een geloofwaardig alternatief voor bestelwagens en lichte vrachtwagens”, klinkt het.
Een op vier leveringen?
Zo zal Delhaize enkele van zijn Brusselse winkels voortaan laten bevoorraden door fietscontainers, terwijl ook de 700 warme en koude maaltijden die CSD dagelijks aan de huizen van patiënten levert vanaf nu met de fiets komen. Postbedrijf bpost springt eveneens mee op de (fiets)kar: “Deze test stelt ons perfect in staat om twee belangrijke strategische pijlers te verzoenen: enerzijds het verminderen van onze ecologische voetafdruk door het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen en anderzijds een duurzaam antwoord bieden op de verwachtingen van de klant, die steeds meer pakjes verstuurt”, zegt CEO Koen Van Gerven.
De bedoeling van het project is dat op lange termijn meer dan één op de vier leveringen in stedelijke gebieden met de fiets gebeuren. In eerste instantie zijn er vanaf 2020 weliswaar in totaal 115.000 fietsleveringen gepland per jaar, want ook een twintigtal jobs moet creëren. Urbike wil daarvoor overigens een maatschappelijk verantwoord bedrijfsmodel ontwikkelen met duurzame lokale tewerkstelling.