Ruim 50% marktaandeel in voeding
Vijftig jaar geleden verklaarde heel Frankrijk Marcel Fournier gek. Die had samen met de gebroeders Defforey het grootste “grand magasin” van heel Frankrijk gebouwd: 2.500 m² groot (drie keer zo groot als het format van die tijd), met “alle producten onder hetzelfde dak” (5.000 referenties in food en non-food) en “tot 30% goedkoper” dan de concurrentie.
Maar hoe megalomaan het opzet ook leek, het concept werd een schot in de roos. Tot op vandaag wordt meer dan de helft van alle voeding in Frankrijk gekocht in de alles samen 2.000 hypermarkten die het land rijk is.
“De dood van de hypermarkt wordt nu al 10 jaar voorspeld wegens ons veranderende koopgedrag. De consument verkiest winkels in zijn nabijheid, ingeplant in de steden. Ook de gezinnen zijn kleiner geworden, waardoor een wekelijkse grote boodschap niet langer noodzakelijk is”, zegt retailspecialist Philippe Nobile van consultancy Javelin in Le Figaro. “Maar het format zal blijven weerstand bieden zolang de verkoop van voeding via het internet niet doorbreekt.”
Er komen er nog altijd bij
Meer zelfs, in hét hypermarktland bij uitstek komen er jaarlijks nog nieuwe bij. De voorbije 12 maanden alleen al waren dat er 23. En dat terwijl het aantal hypermarkten sinds 1996 verdubbeld is. Volgens vakblad Linéaires hebben de bevoegde commissies in 2012 het licht op groen gezet voor de bouw van nog eens 77 nieuwe hypermarkten, goed voor bijna 330.200 m² extra verkoopruimte.
En, opvallend, alle grote distributeurs doen mee. Casino, Leclerc, Système U, Intermarché, allemaal zweren ze bij “middelgrote” hypermarkten tot maximum 5.000 m². “Wij willen het aandeel van dit format in onze omzet meer dan verdubbelen om tegen 2015 zo’n 25 à 30% te bereiken. Dan zullen we 150 dergelijke grootformaatwinkels hebben, ten opzichte van 83 vandaag”, klinkt het bij Intermarché.
Concurrent Auchan, dat tussen 2010 en 2014 investeert in de opening van zes hypermarkten, ziet het dan weer groter: “Ons droomformaat gaat tot 10.000 m².”
Ook Carrefour doet weer mee
Zelfs Carrefour, de “uitvinder van de hypermarkt”, ziet weer heil in het format. Al heeft de groep wel lessen getrokken uit het recente verleden: “De voorbije 10 jaar hebben we het aantal hypermarkten niet uitgebreid; nu is de tijd rijp om opnieuw de expansietoer op te gaan. Er is nog ruimte voor iets kleinere hypermarkten, rond de 5.000 à 6.000 m², die moeten functioneren als buurtwinkels”, zegt huidig CEO Georges Plassat.
Als om zijn hernieuwde geloof in de hypermarkten te onderstrepen, zal de Franse topman op 17 juni hoogstpersoonlijk een bezoek brengen aan de Carrefour-hypermarkt in Sainte-Geneviève-des-Bois (Essonne), waar alles 50 jaar geleden begon. Om die verjaardag de nodige luister bij te zetten, werd de hypermarkt grondig gerenoveerd en uitgebreid tot 8.000 m².