Bij Unilever zijn de inkomsten uit e-commerce vorig jaar met liefst 47% gegroeid. Bijna 5% van de 50 miljard euro omzet komt zo al van onlineverkoop, in al zijn vormen.
E-commerce prioriteit in topmarkten
E-commerce was in 2018 goed voor 2,49 miljard euro omzet bij FMCG-producent Unilever, oftewel 4,9% van de in totaal ruim 50 miljard euro omzet. Een jaar eerder was dat nog 3,3% van de totale omzet van 53,71 miljard euro. Het gaat dan wel om alle soorten onlineverkoop: direct aan de consument (B2C), business-to-business (B2B) en B2B2C.
De producent van merken als Dove, Becel en Lipton blijft ook in de toekomst sterk investeren in e-commerce, zegt CEO Alan Jope in het onlangs gepubliceerde jaarverslag. Unilever groeit online naar eigen zeggen sneller dan de globale e-commercemarkt en is “goed op weg om een e-commercebusiness op schaal” te bouwen.
Unilever werkt daarbij vooral samen met marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba-dochter Taobao in China, als onderdeel van een wereldwijde strategie. In China is e-commerce zelfs al goed voor meer dan 20% van de totale omzet. Voor de dertig topmarkten van het bedrijf blijft e-commerce dan ook een prioriteit, aldus Jope.
“Versnippering van traditionele routes”
De topman hoopt een gebalanceerd e-commercebedrijfsmodel uit te bouwen, dat groeit via onlineretailers, onlineverkoop in fysieke winkels en direct-to-consumermodellen. Op die manier wil hij immers “reageren op de snelle versnippering van traditionele routes naar de markt”, zo bericht Digital Commerce 360.
Om die digitalisering te ondersteunen, neemt de multinational ook nieuwe mensen in dienst met ervaring in de branche. Zo is een ex-verantwoordelijke voor FMCG bij Amazon, Sunny Jain, recent aangesteld als hoofd van de businessunit schoonheid en persoonlijke verzorging. Vorig jaar werd met Marta Dalton, ex-Coca-Cola, nog een directeur voor wereldwijde e-commerce benoemd.