Otrium, het van oorsprong Nederlandse online outlet platform dat intussen ook in België en de meeste andere Europese landen voet aan de grond heeft, haalde zopas 7 miljoen euro groeikapitaal op bij Index Ventures. Dat fonds stapte eerder ook al in Asos en Net-a-Porter.
Internationaal sneller groeien
Otrium begon in 2016 als een ‘full service marktplaats’ om modemerken te helpen hun overtollige voorraden te verkopen voor een goede prijs. In het begin enkel voor dameskleding, sinds vorig jaar ook voor heren- en kindermode. De online outlet claimt intussen meer dan 600.000 leden die kunnen kiezen uit een aanbod van meer dan 100 merken, waaronder G-Star, Puma, Vans, Pepe Jeans en Scotch & Soda.
Het jonge bedrijf, opgericht door Milan Daniels en Max Klijnstra, tankte zopas 7 miljoen euro bij om “zijn internationale voetafdruk en het aantal partnerships met merken te vergroten”, zo klinkt het in een persbericht. De online outlet is intussen al wel actief in de meeste Europese landen, maar wil met het extra kapitaal een groeispurtje plaatsen “in de markten die de meeste potentie tonen: Duitsland, Groot-Brittannië, Denemarken en Zweden”, verduidelijkt een woordvoerder van Otrium bij de collega’s van Fashion United. “Verder houden we onze ogen open voor nieuwe markten om in te starten.”
Geldschieter van dienst is Index Ventures, een investeringsfonds met vestigingen in Londen en Chicago. Dat fonds investeerde eerder ook al in Dropbox, Deliveroo, Farfetch, Asos en Net-a-Porter. Dat Index Ventures in Otrium stapt, hoeft niet te verbazen: de markt voor outletmode groeit sneller dan welk retailsegment ook, goed voor een jaarlijkse omzet van 30 miljard euro in Europa en 250 miljard euro wereldwijd.