Het Belgische modemerk JBC neemt verschillende initiatieven om het plastic-, karton-, CO2- en energiegebruik terug te dringen.
Minder plastic
In de strijd tegen plastic introduceert de winkelketen eerst en vooral een herbruikbare winkeltas, gemaakt uit 30 procent gerecycleerd plastic afval uit de oceaan en 70 procent gerecycleerde PET-flessen. Bij de productie van de tassen komt 75 procent minder CO2 vrij.
Verder gaat JBC de online bestellingen niet langer verpakken in plastic. De kledingketen realiseert zo’n 75.000 thuisleveringen per jaar. Ze zullen in de toekomst bezorgd worden in een doos die voor 70 procent uit gerecycleerd karton bestaat. De dozen hebben bovendien het FSC-certificaat dat staat voor producten afkomstig uit verantwoord beheerde bossen.
Ook de 350.000 folders die JBC 6 keer per jaar verspreidt, zullen niet langer in een folie gewikkeld worden. Op die manier spaart de modeketen meer dan 2 miljoen plastic wikkels uit.
Energie
JBC wil ook op andere manieren inspanningen doen voor milieu en klimaat. De deuren van alle vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland zullen niet langer de ganse dag open staan. Daarmee hoopt de keten tot 40 procent warmte-energie te besparen.
“Het is belangrijk om oog te hebben voor alle aspecten van de kledingindustrie: van materiaalgebruik en ontwerp, over productieproces en distributie tot de transparantie in de communicatie er omheen”, zegt Valerie Geluykens, CSR Manager bij JBC.