Primark zag zijn winst met liefst een kwart stijgen in het afgelopen halfjaar. De budgetmodeketen is ondertussen al goed voor bijna driekwart van de winst van moederholding Associated British Foods (ABF), die ook suiker en Twinings-thee verdeelt.
Groei dankzij Europese expansie
De omzet van Primark steeg in de eerste helft van dit boekjaar met 4,4% naar 3,63 miljard pond (4,2 miljard euro). Vooral op het Europese vasteland verkocht de modeketen goed: de omzet ging er met 5,3% op vooruit, vooral met dank aan België, Frankrijk, Italië en Spanje. Vorige week opende Primark nog een gloednieuwe winkel in Brussel. In Duitsland had de kledingretailer het wel moeilijker en in november was er overal een terugval van de bezoekersaantallen te zien.
Op de Britse markt steeg de omzet met 2,3%. Primark is er meer aangewezen op organische groei, omdat het er minder nieuwe winkels kan openen. Wel heeft de keten begin deze maand haar grootste vestiging ooit geopend in Birmingham. Meer dan de helft van de 382 miljoen pond kapitaal dat ABF in de eerste jaarhelft uitgaf, ging alleen al naar deze winkel. Behalve de omzet gingen ook de marges er op vooruit.
Opvallende winstgroei
Het meest opvallend is evenwel de winstgroei bij Primark: de operationele winst klokte af op 426 miljoen pond (490 miljoen euro), liefst 25% meer dan een jaar eerder. Ondertussen is de modeketen zo goed voor bijna driekwart van alle winst bij Associated British Foods. De totale winst van de groep kwam uit op 639 miljoen pond (740 miljoen euro).
CEO George Weston noemt het robuuste resultaten. De winst bij de suikerafdeling is weliswaar aanzienlijk verminderd, maar de topman verwacht dat de rentabiliteit van die vanaf nu zal verbeteren. In de categorie voedingswaren, die ABF aan supermarkten levert, is er een “sterke onderliggende winstgroei”, meent het Britse bedrijf. Primark had zijn “uitstekende winstgroei” dan weer te danken aan “verdere ontwikkeling van de klantbeleving en uitbreiding van de verkoopoppervlakte”.
Webshop op komst?
Ondertussen zwelt ook het gerucht dat Primark een webshop wil openen weer aan. Tegenover de financiële groep Davy zou de topman van de kledingretailer hebben gezegd dat hij een online service wil lanceren en dat een webshop “een onwaarschijnlijk voordeel zou opleveren”. Dat bericht Het Nieuwsblad op basis van het evenwel – op zijn zachtst gezegd – niet onomstreden Engelse blad The Sun.
Zelf ontkent de keten wel dat er concrete plannen zijn. Volgens Primark vinden de 14 miljoen volgers van het merk het leuk om de aanbiedingen online te bekijken, maar ze vervolgens in de winkel te gaan kopen.