De plantaardige burger van het Californische Beyond Meat verschijnt nu ook in de Belgische en Nederlandse supermarkt. Het product mikt in de eerste plaats op vleeseters en dringt aan op een plek in de slagerij. Net nu maakt het bedrijf ook bekend dat het naar de beurs trekt.
Plantaardig en allergenenvrij
De Beyond Burger levert naar eigen zeggen de sappige smaakervaring van rundvlees, maar komt met de gezondheids- en milieuvoordelen van plantaardige voeding. De burger bevat als eerste volstrekt geen allergenen: geen gluten, soja of genetisch gemodificeerde organismen. Hij wordt gemaakt van eenvoudige verse plantaardige ingrediënten: erwten zorgen voor de eiwitten, rode bieten voorzien de burger van de vlezige rode tint, kokosolie en aardappelzetmeel zorgen voor de ‘bite’ en de sappigheid.
In de Benelux worden de producten van Beyond Meat gecommercialiseerd door vleesspecialist Zandbergen World’s Finest Meat. “Wij zien onszelf niet langer als een vleesbedrijf, wel als een proteïnebedrijf,” aldus productmanager Willem Spigt. De Beyond Burger was in de Benelux al verkrijgbaar bij horecaketens als Greenway en Ellis Gourmet Burger, maar ligt vanaf 25 april ook in vijf testwinkels bij Delhaize en vanaf 29 april bij Albert Heijn, tegen een adviesprijs van 5,99 euro.
Beursgang
Niet toevallig werd de Beyond Burger ontwikkeld in Silicon Valley: producent Beyond Meat profileert zich als een technologiebedrijf en kan rekenen op de financiële steun van beroemde investeerders als Bill Gates en Leonardo DiCaprio, maar ook van Amerika’s grootste vleesproducent Tyson Foods. Het product mikt op vleeseters en flexitariërs, en wil in de supermarkt dan ook liefst in het vleesschap liggen, naast de rundsburgers. “Veganisten vertegenwoordigen nergens meer dan 5% van de bevolking, maar wij zien voor plantaardig vlees een potentieel marktaandeel van zeker 15%,” zegt internationaal verkoopdirecteur Ihab Leheta. “In de VS zijn 93% van onze kopers vleeseters. Eigenlijk is dit vlees, maar dan gemaakt van planten.” Het bedrijf heeft intussen ook al plantaardige worsten en plantaardig gehakt ontwikkeld.
Beyond Meat werd opgericht in 2009, is actief in 15 landen en realiseerde vorig jaar een omzet van 78 miljoen euro. Het bedrijf maakte nog geen winst, maar trekt nu al naar de beurs om zo een bijkomende 184 miljoen dollar op te halen (160 miljoen euro). De beoogde beursgang zou Beyond Meat op een miljard waarderen.
Concurrentie
Het krijgt wel stevige concurrentie, want dit is niet de enige grote lancering in de categorie van de vleesalternatieven: volgende week presenteert Nestlé zijn Incredible Burger, het antwoord op de Beyond Burger. Dat product komt in de Benelux onder het merk Garden Gourmet op de markt. De burger wordt gemaakt van natuurlijke eiwitten uit soja en tarwe, en maakt naar verluidt het sissend geluid van een klassieke burger tijdens het bakken.
Bovendien lanceert ook Greenway een plantaardige burger die qua ingrediënten grote gelijkenissen vertoont met de Beyond Burger: hij is gemaakt van erwten, rode biet, ui, koolzaad en zonnebloemolie. Deze burger wordt dagelijks vers geproduceerd in een atelier in Diest (Vlaams-Brabant) en is daarmee 100% Belgisch. Hij zal bij Delhaize in de vleesafdeling te vinden zijn.