Chocolatier Godiva zet vol in op eigen cafés, waarmee de keten de wereld wil veroveren. In de Verenigde Staten heeft de Brusselse chocolademaker zopas een eerste Godiva Café én een extra pop-upvestiging geopend, allebei in New York.
2000 Godiva Cafés op komst
Het eerste Godiva Café van Amerika heeft de deuren geopend op Lexington Avenue in New York: een heuglijke gebeurtenis die meteen ook gepaard ging met de lancering van een pop-upvestiging in Penn Station. Godiva ziet het groots: het wil wereldwijd liefst 2000 cafés openen, waarvan 400 in de Verenigde Staten.
Met de nieuwe horeca-strategie wil de chocolademaker in de komende zes jaar de omzet vervijfvoudigen. Al op korte termijn volgen cafés in België, China, Japan en het Midden-Oosten. De chocoladecafés bieden een eigen menu aan dat is ontwikkeld door Thierry Muret, de ‘chief chef chocolatier’ van het merk. Zo is er de ‘croiffle’, een nieuwe creatie die het midden houdt tussen een wafel en een croissant, maar zijn er ook Brusselse suikerwafels, koffies, soepen en hartige salades.
Het aanbod is volgens RetailWire ontwikkeld met de jongere generaties – Millennials en Gen Z – in het achterhoofd. “We wilden het eten echt aanpassen aan de hoge tempo’s, het haastige leven, geen tijd, druk, druk, druk”, aldus Muret, die het aanhoudende succes van Godiva verklaart door dat aanpassingsvermogen: “We luisteren naar hoe mensen leven.”
Starbucks achterna
Als dat allemaal wat doet denken aan Starbucks, is dat geen toeval: CEO van het chocolademerk is Annie Young-Scrivner, die in het verleden meerdere hoge functies bij de koffieketen bekleedde. Ze was er onder meer marketingdirecteur, topvrouw van Starbucks Canada en hoofd van de (weliswaar gefaalde) theeketen Teavana. In 2017 maakte ze de overstap naar Godiva, waar ze begon toe te spitsen op Godiva Cafés.
Godiva zag in 1926 het daglicht in Brussel. Vandaag is het chocoladehuis in handen van de Turkse groep Yildiz Holding. In 2017 is Godiva een miljard dollar waard geschat, maar dat moet snel oplopen: over vijf jaar wil het merk al 40% van alle omzet uit de cafés halen.