Grote reorganisatie aan de top
Twee weken geleden verraste Procter & Gamble vriend en vijand met het vertrek ‘per direct’ van zijn topman Bob McDonald en de comeback van A.G. Lafley, die tot 2009 P&G had geleid. Die laat er geen gras over groeien: hij is vastbesloten om het snel afkalvende marktaandeel van P&G weer op te krikken. De omzet van P&G groeide vorig jaar maar met 2%, terwijl die van grote rivaal Unilever er 8,7% op vooruit ging.
De kersverse CEO heeft nu een reorganisatie van het topmanagement doorgevoerd en tegelijk de consumentenmerken ondergebracht in vier wereldwijde industriegroepen: een voor baby-, dames- en gezinsverzorging (o.m. Pampers en Tampax), een voor schoonheidsproducten (o.a.Pantene, Olay), een voor mannen- en dierenverzorging (o.a. Gilette) en tot slot onderhoudsproducten (o.a. Swiffer en Tide).
De nieuwe managers moeten hun divisies performanter maken, hun merken sneller laten groeien en innovatie binnen hun domein stimuleren.
Kandidaat-opvolger al gekend?
Behalve de vier managers zullen nog twee ‘senior managers’ rechtstreeks aan Lafley rapporteren. Dat doet meteen de speculatie ontstaan dat een van die zes de 66-jarige Lafley zal opvolgen wanneer hij (voor een tweede keer) met pensioen gaat.
“Deze nieuwe benoemingen betekenen dat A.G. wellicht nog minstens enkele jaren zal blijven zitten teneinde er zeker van te zijn dat de persoon die uiteindelijk op de stoel van CEO komt te zitten, resultaten kan voorleggen en derhalve de steun van de andere kandidaat-opvolgers kan verdienen”, zegt analist John Wood van Heidrick & Struggles International.