Nóg sneller dan verwacht
Topman Michel-Edouard Leclerc had het enkele weken geleden nog gezegd: we worden al in 2014 groter dan Carrefour en niet, zoals eerst gedacht, pas ergens in 2015 . Hij blijkt nu nóg sneller gelijk te krijgen. De studie “Référenseigne Flash” van Kantar WorldPanel becijferde dat Leclerc een marktaandeel had van 19,9% (+1,2% op jaarbasis) in de periode van 22 april tot 19 mei, terwijl Carrefour strandde op 19,6% (-0,8%) over diezelfde vier weken.
Carrefour behoudt over 12 maanden bekeken nog wel het grootste marktaandeel, maar “het is overduidelijk dat de kloof tussen de groepen E. Leclerc en Carrefour de laatste maanden aan het wegsmelten is“, schrijven de auteurs van de studie in een vertrouwelijk document, dat dinsdag aan de distributeurs werd bezorgd en dat de Franse krant Le Figaro kon inkijken.
Nieuwe joint venture in Afrika
Intussen lijkt Carrefour meer en meer zijn pijlen op Afrika te richten. De reus uit Boulogne-Billancourt ondertekende eind mei een intentieverklaring om een samenwerkingsverband met de Afrikaanse distributeur CFAO op te starten. CFAO krijgt 55% van de aandelen in handen, de resterende 45% is voor Carrefour.
De joint venture zou Carrefour de kans geven om winkels te openen in landen als Kameroen, beide Kongo’s, Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Senegal. De eerste Carrefour-hypermarkt moet in 2015 openen in Abidjan, de grootste stad van Ivoorkust.