Pepsico tekende in het eerste kwartaal voor zijn hoogste organische groei in meer dan drie jaar, met dank aan de focus op suikerarme frisdranken en een sterke portefeuille aan snackmerken.
12,9 miljard dollar omzet
De fabrikant van o.a. Pepsi, Lay’s en Tropicana zag in de eerste drie maanden van het jaar zijn omzet met 2,6% klimmen tot 12,9 miljard dollar, net geen 11,5 miljard euro. De nettowinst ging 5% hoger tot 1,4 miljard dollar of omgerekend 1,2 miljard euro. De organische groei lag met 5,2% op het hoogste peil in meer dan drie jaar.
De laatste jaren had Pepsico te kampen met een slabakkende verkoop van traditionele frisdranken, omdat meer en meer consumenten zich afkeren van de té suikerrijke dranken. Het concern kon die daling enigszins compenseren met groei in zijn snackafdeling, in afwachting van de lancering van suikerarme frisdranken zoals Pure Leaf-ijsthee en Gatorade Zero. Een strategie die nu duidelijk vruchten afwerpt: alleen al in de Verenigde Staten groeide de verkoop van de Pepsi-familie met 3%, met in de hoofdrol Pepsi Zero Sugar. De verkoop van die suikervrije cola is met liefst 29% gestegen.
Vorige maand kondigde Pepsico, dat in oktober vorig jaar een nieuwe CEO kreeg, nog een besparingsprogramma aan, waarbij ook fabrieken zullen worden gesloten. Tegen 2023 moeten de jaarlijkse kosten met minstens een miljard dollar dalen.