Nestlé, het Zwitserse voedingsconcern boven merken als Kit Kat, Nespresso en Maggi, zag zijn omzet in de eerste drie maanden van dit jaar groeien met ruim 4% tot omgerekend 19,5 miljard euro.
Grootste prijsstijging in drie jaar
Met een omzet van 22,2 miljard Zwitserse frank heeft Nestlé een sterk eerste kwartaal achter de rug: op autonome basis steeg de omzet met 3,4%, wat meer is dan de 2,8% die analisten hadden verwacht. Daarvan komt 2,2% op rekening van hogere volumes en is 1,2% een gevolg van het doorrekenen van hogere productiekosten: meteen de grootste prijsstijging in de voorbije drie jaar.
Daarmee doet Nestlé net iets beter dan zijn grote concurrent Unilever: diens autonome omzetgroei bleef steken op 3,1%, zo bleek uit de kwartaalcijfers die het Brits-Nederlandse concern ook al deze ochtend publiceerde.
“Wij zijn tevreden over de stevige organische groei van de verkoop in het eerste kwartaal”, zegt Nestlé-topman Mark Schneider. “Onze verhoogde reactiesnelheid, ons vermogen om te innoveren in een wereld die volop verandert en onze capaciteit van uitvoering dragen duidelijk vruchten. Wij bevestigen dan ook onze vooruitzichten voor het hele jaar”, klinkt het op de hoofdzetel in het Zwitserse Vevey.