In het eerste kwartaal van 2019 heeft Sligro Food Group zijn omzet lichtjes zien stijgen. De groei van de groep situeert zich vooral in België.
Laat Pasen
Sligro boekte in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet van 528 miljoen euro, een stijging met 3 miljoen euro of 0,5% tegenover dezelfde periode een jaar geleden. In Nederland bleef de omzet stabiel op 472 miljoen euro terwijl die in België steeg van 53 miljoen euro naar 56 miljoen euro.
Het bedrijf geeft echter ook gecorrigeerde cijfers, waarin het rekening houdt met de verschuiving van Pasen en een boekhoudkundige aanpassing. Vorig jaar viel de week vóór Pasen (“een qua omzet goede week”) in het eerste kwartaal, terwijl die dit jaar in het tweede kwartaal valt. Sligro schat de negatieve invloed hiervan op de kwartaalcijfers op zo’n 7 miljoen euro. Rekening houdend met deze factoren bedroeg de omzetgroei (op autonome basis) in Nederland 1,6% en in België 6,3%.
Sligro is vrij voorzichtig voor de rest van het jaar: het bedrijf wijst erop dat het consumentenvertrouwen de laatste zes maanden zowel in Nederland als in België achteruit gegaan is, wat een invloed heeft op de groei van de foodservicemarkt. Op 18 juli presenteert het bedrijf zijn halfjaarcijfers.