Eerste expansie na testfase van vijf jaar
Amazon.com voert het experiment met voeding al vijf jaar in zijn thuisbasis Seattle. Daar kunnen inwoners online voedingswaren bestellen die nog dezelfde dag aan huis worden geleverd. In de stad is het onder de naam Amazon Tote eveens mogelijk vast wekelijks een boodschappenlijst te laten leveren met een zelf gekozen pakket van zowel verse als niet-verse producten.
In het huidige aanbod zitten onder meer zuivel, vlees, zeevruchten, alcohol en bereide maaltijden van een reeks lokale leveranciers. De producten worden aan huis geleverd door eigen koelwagens van het concern. Voor grote orders gebeurt dat gratis, voor kleinere worden vrachtkosten van 6 tot 7,5 euro aangerekend.
Volgens het persagentschap Reuters wil Amazon deze week nog aankondigen dat het de dienstverlening rond voeding ook gaat opzetten in Los Angeles. Later dit jaar zou dit nog eens worden herhaald voor San Francisco. Volgend jaar zouden er dan nog twintig steden extra bijkomen.
In Europa biedt Amazon vandaag al kruidenierswaren aan in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland, maar daar betreft het nog geen verse voeding en de levering gebeurt er dan ook nog via de traditionele kanalen. Bovendien is de dienst in het VK, twee jaar na lancering, nog steeds in “beta”. Wel heeft Allan Lyall, Europees vicepresident voor Amazon, al laten ontvallen dat de resultaten van de kruideniersafdeling aan alle verwachtingen voldoen en de tak een sterke groei kent.
Amazon best geplaatst?
De traditionele warenhuizen houden het manoeuvre van Amazon.com nauwlettend in de gaten. De voedingsdistributie is immers traditioneel een verhaal van lage marges en zeker online is tot op heden er nog niemand echt in geslaagd een winstgevend businessmodel uit de grond te stampen.
Zo vraagt de levering van voedingswaren extra investeringen: niet alleen mag bij de levering aan huis de koudeketting niet worden gebroken, ook is het risico op derving door het beschadigen van goederen tijdens het transport of door het verstrijken van de versheidsdatum in de warenhuizen groot.
Als er echter één speler goed geplaatst is om een dergelijke risicovolle onderneming tot een goed einde te brengen, moet het wel Amazon zijn. Als non-foodretailer met een wereldwijd uitgebouwd logistiek systeem is de speler met name wellicht het best geplaatst om de service haalbaar én betaalbaar te maken.
Bovendien is Amazon er volgens retailspecialisten helemaal niet op uit om de verkoop van voedingswaren winstgevend te maken. Zoals Ahold nu ook met Bol.com betracht, geldt ook AmazonFresh voor Amazon als trekker om andere producten, met een hogere marge, te kunnen verkopen. Amazon.com hoopt de transporten van beide categorieën te kunnen bundelen en de frequente boodschappenleveringen als stok in de deur te gaan gebruiken om onestopshop voor de consument te worden.
– Johan Van Geyte en Pauline Neerman