Online groei compenseert offline terugval
De verbetering komt onder meer voort uit de stijging van de omzet, die het voorbije boekjaar 2,5% toenam tot 1,48 miljard pond (1,7 miljard euro). Dat kwam vooral door het fors aantrekken van de online verkopen, die er liefst 50,1% op vooruitgingen. Ze konden daarmee de lichte terugval in de fysieke winkels compenseren.
De sterke expansie van de online verkopen, die nu al goed zijn voor 95 miljoen pond (111 miljoen euro), was het gevolg van een nieuwe, gebruiksvriendelijkere webwinkel en een ruimer aanbod met enkele exclusieve producten.
Winkelsluitingen in thuismarkt, expansie daarbuiten
Voorts voerde New Look een kostenbewuste politiek en werden de bedrijfsprocessen tegen het licht gehouden om efficiëntieverbeteringen te bekomen. Zo sloot de keten 42 slechtdraaiende Britse winkels en werd een kwart van de resterende 589 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk grondig onder handen genomen. De andere komen de volgende drie jaar aan bod.
Buiten de thuismarkt nam het aantal verkooppunten dan weer toe van 499 naar 549. In maart 2014 plant New Look trouwens zijn eerste zaak in China te openen. In totaal moeten er honderden nieuwe verkooppunten komen. Ook in Rusland, Polen en Zuid-Korea staat een uitbreiding op het programma.
New Look is in handen van stichter Rom Singh en de investeringsfondsen Apax en Permira. De keten telt meer dan 1.100 winkelpunten in 32 landen.