Onklopbare prijzen in een ‘low cost’ omgeving: dat is de kern van het concept Carrefour Essentiel, dat de retailer nu test in Avignon. Het is één van de pistes waarmee Carrefour z’n onrendabele hypermarkten wil redden.
‘Het verschil vijf keer terugbetaald’
Grote rode borden maken de shoppers attent op de beloftes van onklopbare prijzen, ronde prijzen, of ‘het verschil vijf keer terugbetaald’. Bij de inkom bevindt zich een grote outletruimte en een meer traditionele promotionele zone. De foodproducten worden uitgestald in kale magazijnrekken en op paletten. Alle versafdelingen zijn in zelfbediening, behalve de beenhouwerij die aan een derde partij werd uitbesteed. Er is wel een uitgebreide afdeling bio. Het non-foodaanbod werd sterk gereduceerd.
Carrefour verbouwde hier een bestaande, verlieslatende hypermarkt. De winkel zag z’n oppervlakte verkleind van 10.500 m² naar 7.500 m², het assortiment ging van 32.000 naar 15.000 referenties. Dat resulteert in ruimere gangpaden en een meer ‘leesbaar’ en overzichtelijk aanbod. De helft van de 24 kassa’s werd vervangen door selfscankassa’s. Kortom, de naam dekt de lading: de retailer heeft al het overbodige geschrapt om zich te concentreren op de essentie. Geen decoratie, geen overbodig assortiment. Er zou potentieel zijn voor een tiental vestigingen.
Verschillende pistes
Dit model voor een lagekostenwinkel is één van de testpistes die Carrefour nu lanceert, naast een model dat meer lokale autonomie geeft aan de winkelgerant (‘Rebonds’ gedoopt), en een model dat hoofdzakelijk focust op voeding met een afdeling restauratie (‘Next’). Bovendien gaat de retailer meer winkels in franchise geven. In alle hypermarkten wordt het aandeel non-food verkleind om meer plaats te maken voor vers en bio, en komen er automatische kassa’s. Grote winkels zien hun oppervlakte verkleinen, het aantal afhaalpunten en bezorgdiensten wordt uitgebreid. Hypermarkten vertegenwoordigen op de Franse thuismarkt ongeveer 25% van de omzet voor Carrefour.