Louis Vuitton en zijn zustermerken hebben er weer een sterk kwartaal opzitten: de omzet van luxegroep LVMH bereikte 12,5 miljard euro. Op de beurs bereikt het aandeel recordhoogten.
Nieuw atelier voor 500 man
LVMH, ’s werelds grootste luxegroep, is het jaar goed gestart: de omzet is met 16% gestegen in het eerste kwartaal van 2019, goed voor een totaal van 12,53 miljard euro. Op vergelijkbare basis kwam de omzet 11% hoger uit. Daarmee presteert LMVH in lijn met de verwachtingen en ook met de al behaalde resultaten vorig jaar. In alle geografische zones was er groei.
Louis Vuitton blijft van de 70 merken in de groepsportefeuille, waaronder ook Dior en Sephora, het paradepaardje. Hoewel de groep van miljardair Bernard Arnault geen aparte cijfers voor het accessoiremerk bekendmaakt, zou er “een opmerkelijke vooruitgang zijn in alle domeinen”. Om de vraag bij te houden, is er in Frankrijk zelfs een nieuw productieatelier geopend met plaats voor 500 medewerkers. “Meerdere andere projecten zijn lopende”, klinkt het.
Record op de beurs
De hele afdeling ‘mode en lederwaren’ was goed voor 5,1 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 15%. De afdeling ‘distributie’, waar onder andere cosmeticaketen Sephora onder valt, ging er met 10% op vooruit en klokte af op een omzet van 3,5 miljard euro. Categoriegewijs brachten parfum en cosmetica in het eerste kwartaal 9% meer op, de cognacs en champagnes van de groep groeiden eveneens met 9%.
Op de beurs is het aandeel na de bekendmaking 3,3% hoger geduwd, waarmee de beurskoers meteen ook een recordhoogte bereikt. Voor 2019 maakt LVMH geen concrete doelstellingen bekend, maar het Franse luxehuis neemt zich wel voor om “de kosten strikt onder controle te houden en de investeringen te focussen op de kwaliteit, het aanzien en de innovatie van de producten, net als hun distributie”.