De Belgische winkelcentra kregen in het eerste kwartaal van 2019 3,72 procent minder bezoekers over de vloer dan een jaar geleden. Er kwamen net geen 29 miljoen shoppers langs.
Vorig jaar wel groei
In het eerste kwartaal van dit jaar hebben 28,9 miljoen mensen de 23 grootste winkelcentra van België bezocht. Dat zijn er 3,72 procent minder dan vorig jaar, toen het aantal kooplustigen toenam met 1,1 procent. Dat maakt de groepering voor winkelcentra in België en Luxemburg BLSC bekend.
De daling is opmerkelijk, maar heeft volgens Luc Plasman, voorzitter van het BLSC, meerdere mogelijke verklaringen. Zo is het consumentenvertrouwen in het algemeen gedaald en was er ook een sterke vergelijkingsbasis: het aantal bezoekers lag in het eerste kwartaal van vorig jaar hoog, dus was het moeilijker om daar opnieuw aan te tippen.
Gehinderd door werken
“In een aantal van de winkelcentra zijn belangrijke werken aan de gang, wat meestal ook een negatief effect heeft op bezoekersaantallen”, tipt Plasman bovendien. Elke keer opnieuw blijkt overigens dat de prestaties van de verschillende winkelcentra onderling sterk kunnen verschillen en dat de situatie eigenlijk lokaal moet worden bekeken.
Voor het eerst is ook shoppingcenter Rive Gauche mee opgenomen in de statistieken. Om een correcte vergelijkingsbasis te geven, zijn de bezoekcijfers van het winkelcentrum in Charleroi meteen ook toegevoegd aan de cijfers van vorig jaar. Zo geeft het BLSC inmiddels de bezoekersaantallen van in totaal 23 winkelcentra in België.