H&M gaat aan de slag met tweedehands: op de Zweedse website van dochterlabel & Other Stories start de modegroep met de verkoop van tweedehands en vintage kleding. Later volgen ook andere merken en landen.
Milieu-impact drastisch verminderen
Tweedehands is een groeiende markt, ook in mode: in de komende vijf jaar zou de omzet er verdubbelen en zo goed worden voor 51 miljard dollar, bericht Reuters. De groei hangt samen met de stijgende vraag naar duurzaamheid, en dan niet het minst met een toenemende bezorgdheid rond hoe verantwoord fast-fashion is.
Precies daarom wil ook fast-fashionreus H&M erop inzetten. Dat maakt duurzaamheidsdirecteur Anna Gedda bekend op een evenement in Berlijn over de toekomst van de mode. In thuismarkt Zweden start H&M met een pilot voor de onlineverkoop van tweedehandskleding op de site van het merk & Other Stories, met als doel om het initiatief in de komende jaren nog uit te breiden naar andere markten en merken.
“We zien dit als een groeiend onderdeel van de sector, met grote kansen voor zowel consumenten als voor de milieu-impact, en hoe we die drastisch kunnen verminderen door de levensduur van de producten te verlengen”, zegt Gedda. Het initiatief past ook in de “circulaire visie” van de H&M-groep, waarbij de modeproducent naar een circulaire waardeketen wil evolueren zonder afval of verspilling.
Maanlanding op komst
H&M voert de test uit in samenwerking met het Zweedse tweedehandsplatform Sellpy, een startup waarin het heeft geïnvesteerd. Van zijn kant maakt Sellpy ook op de eigen site een sectie voor tweedehandskleding van & Other Stories. Een eerdere poging van de Zweedse modegroep om tweedehandsitems te verkopen, liep nochtans op een sisser uit. Nu is de echter wel rijp, meent Gedda, dankzij het huidige duurzaamheidsbewustzijn.
De groep staat verder nog voor een heuse “maanlanding”, aldus Gedda: H&M zou op het punt staan een systeem te lanceren waarmee kopers kunnen zien in welke fabriek elk kledingstuk is geproduceerd en meer details over de stof kunnen terugvinden – een exploot dat volgens de duurzaamheidsverantwoordelijke voor zo’n groot bedrijf op IT-vlak het best te vergelijken valt met een maanlanding. Recent maakte H&M ook nog bekend tegen 2030 alleen nog duurzame materialen te willen gebruiken.