Getrouwheidskaart gekoppeld aan Facebookprofiel
Het hele opzet is gebaseerd op het koppelen van bestanden. Wie inschrijft op een getrouwheidsprogramma van een winkelketen geeft daarbij vaak zijn e-mailadres op. Hetzelfde gebeurt voor wie zich registreert bij Facebook, dus is de link gauw gelegd.
Facebook werkt hiervoor samen met dataspecialisten als Acxiom, Datalogix en Epsilon. Datalogix werkte trouwens al eerder samen met Facebook om uit te zoeken in welke mate het plaatsen van een advertentie op de socialenetwerksite resulteerde in een effectieve aankoop van een product of dienst.
Revolutie in Facebook-marketing?
De nieuwe plannen van Facebook vormen een uitbreiding van het huidige aanbod. Momenteel geeft de netwerksite al de mogelijkheid om de advertenties enkel te tonen aan mensen die binnen een bepaalde doelgroep vallen. Dat kan gaan van eenvoudige kenmerken, zoals woonplaats en leeftijd, tot heel gerichte criteria, zoals het fan zijn van een bepaald merk. Nu komen daar dus gegevens over effectieve aankopen bij.
Of die nieuwe advertentiemogelijkheid ook zal doorbreken, hangt weliswaar af van de manier waarop de bedrijven dit kunnen verzoenen met de wet op de privacy.