Lang niet alleen over media heeft Christian Van Thillo, topman van De Persgroep, zo zijn eigen visie. Als visionair en ondernemer spreekt de Belgische mediamagnaat op het RetailDetail Congress 2019 ook zijn hoop en zijn dromen uit voor de retailsector.
Retail loopt achter in digitalisering
Zes jaar geleden stond Christian Van Thillo al eens eerder op het hoofdpodium van het RetailDetail Congress. E-commerce stond toen nog in de kinderschoenen en in die zes jaar tijd is dus ontzettend veel veranderd. “Sinds de lancering van de iPhone is het niet meer gestopt. De digitalisering is zonder twijfel de belangrijkste verandering van de afgelopen jaren: ze heeft alle sectoren hertekend en is daar nog steeds mee bezig”, blikt de media-ondernemer terug.
Opvallend vindt de topman evenwel dat de retailsector zich vandaag nog volop aan het aanpassen is aan de nieuwe realiteit. In de media kwam de aardbeving veel sneller. “In retail blijven we veel en grote faillissementen zien. De disruptie vindt er ingrijpend maar geleidelijk plaats. Spelers die niet op tijd weten te innoveren, vallen een voor een om en worden vervangen door nieuwe modellen.”
Innoveer vanuit het merk
De opkomst van de grote online platformen, vooral GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple, nvdr.), heeft nochtans op alle sectoren een enorme impact – zowel in media als retail. Uit eigen ervaring raadt Van Thillo aan om te leren van die technologiereuzen, maar zeker niet te trachten om ze na te apen of te evenaren. “Innoveer vanuit je eigen merk”, luidt zijn advies. “Wat je van hen kunt leren, is innoveren, maar begin steeds vanuit de sterkte van je merk.”
Het wordt daarom ook tijd dat bedrijven hun merk weer meer naar waarde schatten, vindt de eigenaar achter VTM, Het Laatste Nieuws, Q-Music en meer. Mede door de online concurrentie is de focus immers heel sterk op prijs komen te liggen, ten nadele van de waarden, de ervaringen en de gevoelens die merken bij mensen kunnen oproepen. Het prijsdogma gaat bovendien ten koste van marge. Merken ondermijnen zo zichzelf, observeert Van Thillo.
Wat er tussenin zit, valt er tussenuit
Vanuit de eigen kracht denken, betekent voor de media-ondernemer dan ook bewuste keuzes maken: overnames en fusies kunnen noodzakelijk zijn om schaalvoordelen en synergieën te verkrijgen, maar niet iedereen hoeft een volledig imperium uit te bouwen zoals dat van De Persgroep. “Stel je de vraag of je schaalvergroting nodig hebt? Ik geloof dat we evolueren naar een landschap waarin je ofwel heel groot ofwel zeer gespecialiseerd bent. Wat daar tussenin zat, valt er tussenuit.”
Zo is ook de trend waarbij sommige mediagroepen zich ontpoppen tot heuse retail- en verkoopplatformen volgens Van Thillo niet per se het juiste pad: “Mijns inziens is het zeker niet de bedoeling om als media te veranderen van métier. Omgekeerd weet ik ook niet of het verstandig is om als merk of retailer helemaal zelf je eigen mediaplatform te willen opzetten. Opnieuw is de vraag: wat heeft je merk nodig?”
Data is een hygiënefactor
Toch zijn er ook zekerheden: data is vandaag een “conditio sine qua non”, meent Van Thillo: “Slim datagebruik is net zo’n basiselement als marketing of productie, het is simpelweg een hygiënefactor geworden. Goed gebruik van data zie ik bijvoorbeeld bij Bol.com of Coolblue, waar ze me niet onnodig storen of overstelpen met reclame, maar waar ik binnen de drie klikken vind wat ik zoek, dankzij de kennis die ze over mij hebben.”
Data en personalisatie – waarvoor de digitale dimensie onmisbaar is – gaan weliswaar hand in hand met fysieke beleving: “Ik hoop dat we geen verloedering van de stadskernen krijgen. Ik hoop ook dat we in de winkelstraten niet alleen nog mondiale ketens, zoals Zara of H&M, zullen vinden. Dat zal niet gebeuren: merken en bedrijven beseffen weer dat ze verhalen moeten vertellen en om die te laten beleven, trekt iedereen – zelfs e-commercespelers – terug naar de winkelstraat”, klinkt het besluit.
Hoe retailers zichzelf kunnen heruitvinden in een sterk veranderende wereld, dat vertelt Christian Van Thillo op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s met presentaties van retailers zoals Switch, FNG, Kinepolis, en vele anderen. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Peter Hinssen (Nexxworks) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.