Het wetsvoorstel om de btw op fietsen te verlagen van 21 naar 6%, dat vandaag zo goed als zeker wordt goedgekeurd, zorgt voor onrust bij de fietswinkels en bij vakfederatie Traxio.
Vrees voor uitstelgedrag
“Veel van onze klanten hebben over de plannen voor de btw-verlaging gehoord. Enkelen hebben daardoor hun bestelling van een elektrische fiets uitgesteld, omdat ze hopen om nog van de btw-verlaging te profiteren.” Thomas Vanderhoydonck, uitbater van fietsenwinkel De Geus uit Antwerpen is niet de enige die met de handen in het haar zit.
Vakfederatie Traxio spreekt zelfs van “fake news” en een “verkiezingsstunt” omdat de btw-verlaging pas ten vroegste van kracht kan worden in 2020. En zelfs dat is twijfelachtig, want “deze aanvraag zal naar alle waarschijnlijkheid door Europa worden geweigerd.” Een lagere btw in ons land zou namelijk aanleiding geven tot oneerlijke concurrentie tussen de lidstaten.
“Indien het de bedoeling was van parlementslid Laurent Devin (PS) om het fietsgebruik in ons land te bevorderen, dan heeft hij met zijn voorstel het tegenovergestelde bereikt door het aankoopgedrag van de Belgische fietser uit te stellen”, klinkt het bij Traxio.
Alle partijen “pro, maar…”
Toch wordt het wetsvoorstel vandaag zo goed als zeker goedgekeurd in de federale Kamer. Met de btw-verlaging wil de PS “milieuvriendelijke transportmiddelen bevoordelen”, klinkt het, en daar kan niemand tegen zijn.
Al beseffen de volksvertegenwoordigers ook dat het allemaal niet vanzelf zal gaan: volgens CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh moet de Europese Commissie haar toestemming geven. “De kans dat die toestemming er komt, is vrij klein. Europa heeft een beperkte lijst van producten waarvoor de btw lager mag zijn dan 15%. Fietsen staan niet op die lijst”, aldus Van den Bergh. Elke EU-lidstaat moet zijn goedkeuring geven voor een afwijking.