Vandaag is Nutri-Score officieel voorgesteld in ons land. Het vrijblijvende voedingslabel is een initiatief van Minister van Volksgezondheid Maggie De Block en de lancering gaat gepaard met een grote communicatiecampagne. De invoering lokt gemengde reacties uit.
Vrijwillig
Nutri-Score werd ontwikkeld in Frankrijk en wordt nu ook officieel ingevoerd in België. Het voedingslabel, dat op de voorzijde van de verpakking zal verschijnen, geeft aan de hand van een kleur en bijhorende letter aan in hoeverre een product bijdraagt aan een gezond eetpatroon. Suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout hebben een negatieve impact op de score terwijl groeten, fruit, vezels en eiwitten bijdragen aan een positieve score voor het product. De voedselproducenten zijn evenwel niet verplicht om het label te gebruiken, het gaat om een vrijwillig systeem.
Om de bevolking snel vertrouwd te maken met het nieuwe systeem zet de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid ook een grote communicatiecampagne op touw met een folder en twee spots.
Reacties
Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, reageert eerder sceptisch op de invoering van het label. Fevia pleit voor een uniform Europees systeem dat vrijwillig moet blijven. “We kunnen van bedrijven die meertalige verpakkingen in verschillende landen commercialiseren toch moeilijk eisen dat ze voor elk van die markten een verschillend systeem op het etiket plaatsen? Laat onze bedrijven dus zelf kiezen of het haalbaar is om bovenop de wettelijke verplichte informatie bijkomend nog extra informatie te geven”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia.
Comeos, de federatie van handel en diensten, is “tevreden dat supermarkten dergelijk hulpmiddel kunnen gebruiken om de consument beter te informeren” De organisatie wijst er bovendien op dat verschillende retailers het Nutri-Score label reeds gebruiken op hun huismerken. Niettemin erkent ook Comeos het belang van Europese harmonisatie: “Vermits veel producten ingevoerd worden vanuit het buitenland en niet noodzakelijk een Belgische Nutri-Score of zelfs een ander logo hebben, kunnen we uiteindelijk enkel door een geharmoniseerd Europees systeem de consument objectief en éénduidig informeren”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.
Danone is enthousiast over Nutri-Score. Het bedrijf begint deze maand reeds met de invoering van het systeem op verschillende producten. Tegen eind 2020 wil Danone het label op al haar producten aanbrengen. “We zijn blij dat deze stap in België is gezet en we hopen dat de rest van Europa deze trend nu ook zal volgen, zodat andere Europese burgers kunnen profiteren van dit uitstekende informatie-instrument dat haar nut al heeft bewezen”, zegt External Affairs Director, Nathalie Guillaume.