Bio krijgt beter imago
Volgens cijfers van Delhaize zijn het, van de 635 aangeboden producten met bio-certificaat, de vegetarische producten die de grootste stijging kennen (+ 76 procent), gevolgd door vis (+40 procent), vlees (+15 procent), eieren (+13 procent) en wijn (+23 procent).
Waar “bio” vroeger dikwijls werd gelijkgesteld met “alternatief”, heeft het vandaag een totaal ander imago weten te verwerven. Steeds meer consumenten blijken zich namelijk een bio-profiel aan te meten dat op uiteenlopende manieren gemanifesteerd wordt. Er zijn natuurlijk de echte bio-fanaten, maar daarnaast zijn er volgens Delhaize toch ook steeds meer klanten die het belangrijk vinden producten te kunnen kopen die bij voorkeur afkomstig zijn uit de streek en op een verantwoorde manier werden geproduceerd. Ook seizoensgebonden producten zijn steeds meer in trek.
Nieuwe voedingsgewoonten
Een belangrijk bijkomend fenomeen is dat ook de voedingsgewoonten zijn veranderd. Niet alleen stappen meer mensen over op een vegetarisch dieet, er zijn bovendien steeds meer consumenten te vinden voor het zogenaamde “flexitarisme”, waarbij er bewust voor wordt gekozen één of twee dagen per week geen vlees te eten en op zoek te gaan naar vegetarische alternatieven.
In die zoektocht naar gezonde alternatieven blijken consumenten gevoeliger te zijn voor een product met een bio-label dan voor een gelijkaardig product dat dit label niet draagt.
Week van de Bio
Zaterdag 2 juni wordt het startschot gegeven van de Week van de Bio die dit jaar in het thema van de smaak staat. De actie loopt tot 10 juni en wil de nadruk leggen op het feit dat “we leven in een maatschappij waarin duurzaamheid en kwaliteit van het leven voorop staan”, aldus Vlaams Viceminister-president Ingrid Lieten.
Over heel Vlaanderen worden activiteiten georganiseerd die de consument dichter bij de biologische boer en zijn producten moeten brengen. Meer informatie is te vinden op www.bioweek.be.