De Zwitserse distributiegroep Migros heeft zijn jaaromzet in 2018 met 1,4% zien groeien tot 28,5 miljard Zwitserse frank. Eerder maakte ook grote concurrent Coop gewag van een mooie omzetstijging om voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van de 30 miljard CHF te ronden.
Heer en meester
Op basis van de geconsolideerde cijfers is Coop een maatje groter dan Migros: de eerste realiseerde in 2018 een omzetgroei met 5% om af te klokken op 30,7 miljard CHF of omgerekend 27,4 miljard euro, de tweede bleef steken op 25,4 miljard euro. Maar op basis van de detailverkopen zijn de rollen omgekeerd: daar wint Migros aan marktaandeel en staat het op kop met 21,2 miljard euro omzet tegenover 15,8 miljard euro voor Coop. Migros
Coop en Migros behoren tot de grootste werkgevers van Zwitserland, met respectievelijk 89.579 en 89.671 medewerkers, maar qua aantal winkels steekt Coop er met kop en schouders bovenuit: 918 verkooppunten tegenover 617 voor Migros. Al zitten in dat cijfer enkel de supermarkten, want beide distributeurs runnen daarnaast ook sportwinkels, doe-het-zelfzaken en elektrovestigingen.
En de discounters Aldi en Lidl? Dat zijn echte dwergen in het land van de bergen: zowel qua omzet (omgerekend 1,7 miljard euro voor Aldi, 982 miljoen euro voor Lidl volgens GfK-cijfers) als qua aantal winkels (respectievelijk 200 en 120). Al moet daar wel de kanttekening bij dat beide Duitse groepen nog niet zo heel lang in Zwitserland actief zijn en dus een historische achterstand moeten goedmaken.