Colruyt gaat alle winkels voorzien van elektronische prijsetiketten. Die zijn niet alleen beter voor het milieu, maar leveren ook een fikse besparing op.
Besparing
Tegen eind dit jaar moeten alle vestigingen van Colruyt uitgerust zijn met dergelijke e-etiketten: dat moet goed zijn voor een besparing van 90 ton papier en bovendien zijn de prijzen vanop afstand aan te passen. Werknemers zullen ook geen tijd meer verliezen met het steeds vervangen van de etiketten.
Elektronische etiketten zijn niet nieuw, maar Colruyt heeft bewust lang gewacht om over te schakelen op de technologie. “De eerste en tweede generatie van dergelijke etiketten hebben we aan ons laten voorbijgaan, omdat de technologie nog niet op punt stond. Zonder kleur, kleine bakjes… Wij hebben gewacht tot er meer mogelijk was”, zegt verkoopdirecteur Christophe Dehandschutter.
Zo zou het e-etiket je op termijn kunnen helpen om een artikel te vinden, bijvoorbeeld via een melding op je smartphone. De nieuwe etiketten zijn immers uitgerust met NFC (Near Field Communication), een technologie die ervoor zorgt dat twee toestellen die zich dicht bij elkaar bevinden, contactloos informatie kunnen uitwisselen. “Ook voor onze mensen van Collect & Go zou dat een tijdsbesparing zijn. Als we het boodschappenlijstje van een klant efficiënt kunnen afwerken, door de etiketten van de gezochte producten te doen oplichten, is dat een veel snellere manier om die boodschappen te verzamelen”, aldus Dehandschutter.