Klanten verzuipen in berichten.
Uit hun enquête bleek dat 44% van de respondenten stoppen een merk of bedrijf te volgen omdat ze te veel berichten sturen. Ook als de via sociale netwerken verspreide content saai of repetitief is, distantiëren ze zich.
Waarom consumenten dan wel fan worden (Facebook) of een merk volgen (Twitter)? In de meerderheid van de gevallen (26%) omdat ze zo konden genieten van een eenmalige aanbieding, blijkbaar. Als dat de enige reden is, moet het niet verwonderen dat consumenten snel vriendjes-af worden van merken.
Content moet relevant zijn, informatief én voordelen bieden aan wie zich in het netwerk begeeft. Toch mag het allemaal niet te promotioneel worden. Klanten willen bovendien niet het gevoel hebben dat ze hun vrijheid verliezen. 14% van de respondenten in de enquête gaf aan dat ze liever zelf informatie zoeken dan die opgedrongen te krijgen van bedrijven.
Eigenlijk steekt het niet nauw.
Wie zich in de sociale media begeeft, danst dus voortdurend op een evenwichtskoord. Bij wijze van – schrale – troost voegen Exact Target en CoTweet toe dat het op het einde van de rekening allemaal niet zoveel uitmaakt. Ruim 51% geeft aan via de sociale mediakanalen toch nooit een blik te werpen bij merken die ze volgen.
63% van de respondenten zeggen zelfs niet minder geneigd te zijn iets van een merk te kopen, als ze zich juist los hebben gemaakt uit hun netwerk. Conclusies die bedrijven die sterk investeren in hun sociale media présence ongetwijfeld wat groen doen lachen.