De Duitse FMCG-reus Henkel wil met nieuwe haarverzorgingsformules en -merken inspelen op de vraag van de consument naar meer natuurlijke ingrediënten, en tracht daarmee zijn sputterende schoonheidsafdeling nieuw leven in te blazen.
Heroriëntering
Henkel zal zijn Europese shampoomerk Schauma opnieuw lanceren met een veganistische formule en de verzorgingsproducten Nature Box, gemaakt op basis van koudgeperste oliën, uitrollen naar nieuwe markten. Het bedrijf introduceert ook een veganistisch merk voor professionele kapsalons onder de naam Authentic Beauty Concept en breidt het Pro Nature-assortiment reinigingsproducten uit met detergenten.
De heroriëntering komt er omdat consumenten zich steeds meer vragen stellen bij chemische bestanddelen in allerlei producten en op zoek gaan naar natuurlijke alternatieven. CEO Hans van Bylen vertelde op een persconferentie dat de veganistische producten in eerste instantie op een nichemarkt gericht zijn, maar dat ze een groot potentieel hebben en op termijn het bedrijf zullen helpen om alle formules aan te passen. “De toenemende verschuiving naar een groene levensstijl en de sterke toename van het aantal veganisten heeft de vraag naar plantaardige ingrediënten in schoonheidsproducten gestimuleerd”, zegt Magda Starula, analist bij marktonderzoeksbureau Euromonitor.
Concurrentie
’s Werelds grootste cosmeticafabrikant L’Oreal kocht afgelopen jaar de veganistische schoonheidsproductenfirma Logocos Naturkosmetik en heeft zijn eigen veganistische merk, Botanea, gelanceerd. Een andere concurrent, Unilever, stapte ook op de veganistische trein met zijn gecertificeerde haar- en bodyproducten onder de merknaam Love Beauty and Planet.
Henkel heeft de afgelopen jaren minder goed gepresteerd dan concurrenten als Procter & Gamble en Unilever: de omzet in de divisie schoonheidsproducten daalde in 2018 met 0,7%, terwijl de afdeling wasmiddelen groeide met 1,9%. In januari kondigde het bedrijf nog aan voor zware investeringen te staan, waardoor de winst voor dit jaar lager zal uitvallen.