Miinto heeft het Poolse modeplatform Showroom.pl overgenomen. Als onderdeel van de deal treedt huidig eigenaar Burda Principal Investments toe als investeerder in Miinto Holding.
Marktleider
Het Deense Miinto, een Europese platform voor zelfstandige boetieks, zet zijn Europese groeipad voort en heeft Showroom.pl verworven, de marktleider in Polen met ongeveer 600 Poolse mode- en schoenenmerken. “We volgen Showroom en hun ontwikkeling al enige tijd en zijn onder de indruk van de unieke positie die Michał Juda, de grondlegger van Showroom, en zijn team hebben verworven. Ze zijn meesters in het opsporen van de beste lokale ontwerpers en merken. Bovendien hebben ze ook het talent om de Polen te inspireren om online te winkelen”, zegt Miinto-CEO Konrad Kierklo.
Momenteel wordt gewerkt aan de integratie van beide platforms. De vele Scandinavische en internationale merken van Miinto zullen ook beschikbaar worden voor Poolse shoppers. “We beseffen dat consumenten in Polen lokale ontwerpers verkiezen, maar we weten ook dat Scandinavische en internationale merken erg populair zijn. Door de twee platforms te combineren, creëren we een nieuwe marktplaats voor de Poolse consument, die vandaag niet bestaat”, aldus Kierklo.
Nieuwe investeerder
Showroom is nu nog eigendom van dochterondernemingen van Hubert Burda Media, een media- en technologiebedrijf dat ook een aantal modetijdschriften in Polen uitgeeft. Als deel van de deal wordt Burda een nieuwe aandeelhouder en investeerder in de Miinto Holding. “Miinto past perfect in onze strategie om snelgroeiende digitale bedrijven te ondersteunen”, zegt Christian Teichmann van Burda Principal Investments.
Miinto werd opgericht in 2009 en stelt vandaag meer dan 130 mensen te werk. Het bedrijf verkoopt kleding in zeven Europese landen: België, Denemarken, Nederland, Noorwegen, Polen, Zweden en Zwitserland. Het platform kan bogen op een sterk netwerk van lokale, onafhankelijke modewinkels in elk land.